Dynamic Variation:
Offers
x

There was not an exact match for the language you toggled to. You have been redirected to the nearest matching page within this section.

Choose Language
Toggling to another language will take you to the matching page or nearest matching page within that selection.
Search & Book Sponsored Links
Search
or search all of Norway
Designer Kristine Five Melvær standing in front of her own designer lamps called Spring
Kristine Five Melvær.
Photo: Erik Five Gunnerud / Norwegian Design Council
Campaign
Course
Event
Partner
Media
Meetings
Travel Trade

Nowa fala projektantów daje o sobie znać światu, podczas gdy najbardziej znane ikony desginu przeżywają swój renesans. Światło, odzież przeciwdeszczowa, wełna i... paszporty — oto elementy norweskiego wzornictwa przyciągające obecnie uwagę całego świata.

„Stylowa Skandynawia” — być może projektowanie nie jest Twoją życiową pasją, nie prenumerujesz też tysiąca designerskich magazynów, niewykluczone jednak, że to wyrażenie nie jest Ci obce.

Termin „styl skandynawski” po raz pierwszy pojawił się w latach 50. XX wieku, kiedy to charakteryzujące się minimalizmem i funkcjonalnością produkty stworzone przez projektantów z Norwegii i krajów sąsiadujących zalały cały świat.

Norwegowie nie dbali o promocję swoich powojennych talentów designerskich w stopniu, w jakim robili to ich szwedzcy oraz duńscy koledzy, ale fakt ten może być traktowany jako zaleta. Dzięki temu nowe pokolenie projektantów jest w stanie wyrażać siebie w sposób bardziej swobodny, bez presji dorównania dawnym ikonom.

Wielu z nich już teraz zyskuje międzynarodową popularność. Pracują na bardzo różnych materiałach, ale z pewnością łączy ich chęć eksperymentowania i podejmowania ryzyka.

Natura i minimalizm

Wielu norweskich projektantów myśli o podbiciu rynków zagranicznych, czerpiąc z globalnych trendów. To oznacza, że zdefiniowanie norweskiego wzornictwa może okazać się trudne, nawet jeśli do jego ważnych cech zaliczyć formy inspirowane naturą, pełne gracji linie oraz światło.

Przyroda, pogoda i styl życia w Norwegii także zostawiły ślad na dziełach wielu projektantów. Prawdopodobnie nieprzypadkowo niektóre z najbardziej znanych marek odzieżowych wprowadziło w ostatnich latach linie odzieży chroniącej przed deszczem czy ciepłą wełnianą bieliznę. Norweskie marki produkują głównie ubrania dla zwykłych obywateli posiadających wyczucie stylu, odzież luksusowa jest raczej rzadkością. Projektanci norwescy w swoich pracach często korzystają z oświetlenia — być może jest to naturalny krok, biorąc pod uwagę panujące w kraju długie i ciemne zimny.

Sektor publiczny Norwegii jest bardzo rozwinięty, a część najbardziej fascynujących projektów ostatnich lat została stworzona dla agencji rządowych. Nowe banknoty zaprojektowane przez Snøhetta i The Metric System zostały natychmiast uznane za klasyk swojej dziedziny.

Podobnie przyjęto nowy wzór norweskiego paszportu, przedstawiający odświeżoną kolorystykę oraz uproszczoną wersję krajobrazów Norwegii.

Według magazynu „The Guardian”: „skoro paszport jest symbolem tożsamości narodowej, to nowy wygląd norweskiego paszportu bez wątpienia utwierdził wizerunek kraju jako kolebki eleganckiego, minimalistycznego piękna”.

“Norweski design sprawia, że żyje się lepiej”

Pochodzący z Norwegii Andreas Engesvik wierzy, że poezja może dopełniać piękno designu. Andreas jest światowej sławy projektantem mebli, zastawy stołowej oraz innego przemysłowego wzornicta wykonywanego dla wielu marek — w tym dla Iittala, Muuto, Fontana Arte, Ligne Roset oraz Asplund. Jego studio znajduje się w samym centrum Oslo.

Andreas Engesvik
Andreas Engesvik.
Photo: Siren Lauvdal

Co świadczy o wyjątkowości norweskiego designu?
„Myślę, że norweski design jest w pewien sposób bardziej swobodny i poetycki w porównaniu do swoich skandynawskich odpowiedników. Co więcej, jest on bez wątpienia ściśle zakorzeniony w skandynawskiej tradycji wzornictwa, która stała się obecnie bardziej istotna niż kiedykolwiek.”

W jakim stopniu norweski design odgrywa międzynarodową rolę?
„Żyjemy w nieustannie zmieniających się czasach, które poniekąd zmuszają nas do myślenia w nowy sposób. Designerskie rozwiązania pochodzące z tej części świata mają za zadanie stawiać czoła pewnym wyzwaniom. Głęboko wierzę, że Oslo to przestrzeń dla innowacji i designu.”

Jaka jest najmocniejsza strona norweskiego wzornictwa?
„Wydaje mi się, że tutejszy design wynika ze zdrowego rodzaju konsumpcji. Pochodzi z trendu, który zdecydowanie nabierze na znaczeniu w nadchodzącej przyszłości.”

Gdzie można odczuć tę zmianę?
„Rozkwit norweskiego designu jest dla mnie najbardziej odczuwalny, gdy czasami tracę rozeznanie w nieustannie pojawiających się nowych twórcach. Po raz pierwszy od wielu lat jestem świadkiem niezwykle szybko rozwijającej się społeczności norweskich projektantów.”

Gdzie udajesz się, by odkryć najnowsze trendy designu?
„Staram się często odwiedzać Norway Designs, wytworny, tradycyjny sklep z niezwykle dobrze dobraną mieszanką klasyków oraz produktów wyprodukowanych na niewielką skalę przez nowe talenty designu.”

Jaki był Twój najlepszy zakup?
„Myślę, że był to fotel Ekstrem, który niegdyś stał w moim domu. Ekstrem, zaprojektowany w 1972 roku przez Terje Ekstrøm, to wyjątkowy mebel zaprojektowany pod wpływem niesamowitych przeżyć, prawdziwe arcydzieło norweskiego designu — również w użytkowaniu.

Reasumując, czego można się spodziewać po norweskim designie?
„Przede wszystkim jakości, funkcjonalności oraz umiejętności wytworzenia emocjonalnej więzi właściciela z posiadanym przedmiotem.”

Z perspektywy norweskiego projektanta

„Myślę, że norwescy projektanci mają duże poczucie wolności podczas rozwijania swoich projektów. W porównaniu do krajów sąsiadujących mamy niewystarczająco silny przemysł narodowy, który mógłby służyć jako platforma ujednolicająca i tym samym narzucająca pewne ograniczenia.

„Niektórzy projektanci współpracują z kolegami po fachu z zagranicy, co owocuje wzbogacaniem własnych umiejętności, zainteresowań i środków wyrazu, a one przekładają się na wzmocnienie i tak bogatego już stylu wzornictwa norweskiego” — mówi Kristine Five Melvær, licznie nagradzana projektantka zastaw stołowych, oświetlenia, mebli, tkanin oraz grafiki.

Kristine Five Melvær
Kristine Five Melvær.
Photo: Erik Five Gunnerud

Elegancka odzież przeciwdeszczowa i moda z najwyższej półki

Wielu norweskich projektantów pracuje głównie w obszarze mody luksusowej. Część z nich wystawiana jest w najważniejszych butikach w Nowym Jorku, Tokio oraz w Paryżu.

Marki Norwegian Rain i Swims to klasyczne marki sprzedające odzież przeciwdeszczową, a Holzweiler produkuje unikalną kolekcję szali z kaszmiru, jedwabiu i wełny. Marka o nazwie Fall Winter Spring Summer produkująca ubrania o niewątpliwie skandynawskiej estetyce, specjalizuje się w odzieży damskiej. Jednocześnie zaciera granicę między kobiecością a męskością, podkreślając tym samym wagę przykładaną w Norwegii do pór roku.

Inna damska marka odzieżowa — byTiMo, tworzy ubrania inspirowane modą vintage, a Line of Oslo stawia na wygodę przeznaczoną dla kobiet prowadzących aktywny tryb życia.

Kolejną znaną marką jest powstała w Trondheim Johnnylove, która udowadnia, że poza Oslo można odnaleźć równie ciekawe i interesujące atrakcje.

Design na całe życie

Pierwszym skojarzeniem jakie przychodzi na myśl na wspomnienie słowa „projektowanie” są meble lub elektronika. Jednak w takich szkołach jak Szkoła Architektury i Projektowania w Oslo coraz więcej uwagi poświęca się zagadnieniu roli projektantów w rozwiązywaniu problemów ogólnospołecznych, zarówno w sektorze publicznym, jak i prywatnym.

Jak projektanci mogą wpłynąć na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji i przyczynić się do stworzenia społeczeństwa żyjącego według zasad zrównoważonego rozwoju? Jak budować przestrzenie publiczne, w których dzieci mogą bawić się bezpiecznie i swobodnie? Szeroko omawianym przykładem jest współpraca Szpitala Uniwersyteckiego w Oslo z zespołem architektów, podczas której wspólnie stworzono system diagnozowania raka, skracający okres oczekiwania z dwunastu tygodni do siedmiu dni.

Instytut projektowania w Szkole Architektury i Projektowania w Oslo należy do najlepszych na świecie, a Norweskie Centrum Projektowania i Architektury (DOGA) organizuje wystawy, konferencje i inne wydarzenia promujące wykorzystanie architektury oraz projektowania w szczytnych celach.

Supermodelka Iselin Steiro o naturalności designu

Iselin Vollen Steiro została zaproszona przez Dawida Bowie (1947-2016) do zagrania w teledysku “The Stars are out tonight”, występując w roli muzyka w latach jego młodości. W 2003 roku jej światowa kariera supermodelki rozpoczęła się na dobre. Od tego czasu jest bardzo często widywana na wybiegach i na okładkach magazynów. Iselin studiowała także architekturę, dlatego w ostatnim czasie rozpoznawana jest również jako współwłaścicielka norweskiej marki modowej.

Iselin Steiro pochodzi z malowniczego przybrzeżnego miasta Harstad, położonego w Norwegii Północnej. Jest żoną norweskiego aktora Andersa Danielsena Lie, a także „ikoną mody” według portalu models.com.

Iselin Vollen Steiro
Iselin Vollen Steiro.
Photo: Dusan Reljin

Jaka jest najmocniejsza strona norweskiego projektowania ubioru w tradycji skandynawskiej?
„Jest nieskazitelne, proste oraz praktyczne, a zarazem eleganckie, dzięki wykorzystaniu tradycyjnych, dawnych materiałów. Design pozostaje w zgodzie z tymi materiałami bez jakichkolwiek kompromisów i innowacji.”

Jak ważne jest to naturalne odczucie w stosunku do obecnej pozycji norweskiego designu na arenie międzynarodowej?
„Myślę, że cały świat spostrzega nasze wzornictwo jako naturalne i do pewnego stopnia nietknięte. Użycie tradycyjnych materiałów, takich jak wełna, wzmacnia pozycję Norwegii oraz całej Skandynawii jako konkretnej marki. Wełna posiada liczne walory, które są niepewnie naśladowane przez wysoko zaawansowane technologicznie materiały w takich kwestiach jak przepuszczalność powietrza, izolacja oraz wodoodporność.”

Iselin Vollen Steiro wymienia kilku nowych graczy na norweskiej scenie sklepów designerskich. W tym gronie znajduje się oferujący wyłącznie norweską odzież sklep F5, mieszczący się na ulicy Øvre Slottsgate 5 w Oslo, Studio Bazaar położone na ulicy Louises gate 21 oraz posiadający przemyślany zbiór mebli oraz przedmiotów designerskich Kollekted by z Rathkes gate 4 w Oslo. W przypadku czasowego zamknięcia tych obiektów, w bliskiej okolicy znajduje się wiele podobnych tematycznie miejsc.

„Dodatkowym atutem dla projektantów mody wybierających tradycyjne materiały jest lokalna tożsamość”, twiedzi Iselin, nieustannie przyjmująca specjalne oferty pracy jako modelka i aktorka. Dzięki temu Iselin pomaga społeczności modowej czerpać z niewykorzystanych dotąd potencjałów.

Stare i nowe norweskie ikony

Pod koniec lat 60. XX wieku Norwegia odkryła pokłady ropy naftowej na Morzu Północnym. Fakt ten częściowo tłumaczy, dlaczego inne gałęzie przemysłu, w tym projektowanie, stały się w tym okresie mniej ważne dla krajowej gospodarki.

W ostatnich latach podjęto wiele działań w celu poprawy zaistniałej sytuacji. Niezwykła wystawa zatytułowana „Norweskie ikony” ukazała się między innymi w Tokio i w Nowym Jorku, przedstawiając ponad 500 luksusowych dekoracji oraz mebli wykonanych w latach 1940–1950. Pośród autorów zaprezentowanych tam dzieł znajdują się: Torbjørn Afdal, Grete Prytz Kittelsen, Tone Vigeland, Fredrik Kayser i Sven Ivar Dysthe.

Jeśli chcesz obejrzeć lub kupić więcej prac norweskich projektantów, jednym z najbardziej popularnych wytwórców jest obecnie firma Northern Lighting, projektująca oświetlenie. Czerpie ona inspiracje ze skandynawskiej prostoty i ciągle zmieniającego się charakteru świateł zorzy polarnej.

Niewątpliwie interesującym punktem na mapie norweskiego designu jest huta szkła Hadeland Glassverk, znana z przepięknych dmuchanych wyrobów szklanych. Dzięki swoim dziełom wyznacza nowe trendy projektowania, zachowując jednocześnie te same metody produkcji, co 250 lat temu.

Hadeland Glassverk
Hadeland Glassverk.
Photo: Hadeland Glassverk

W 2015 roku w dzienniku „New York Times” ukazał się artykuł, w którym ogłoszono norweskie talenty projektanckie. Pośród nich znaleźli się: Anderssen & Voll, młoda projektantka ceramiki Victoria Gunzler oraz projektantka mebli Sara Wright Polmar, Hallgeir Homstvedt i Runa Klock.

Pomimo iż wielu najbardziej znanych projektantów to mężczyźni, z przyjemnością obserwujemy zwiększającą się liczbę kobiet podbijających świat decoru. Warto zagłębić się w prace projektantek takich jak: IngridAspen, Kristine Bjaadal oraz Silje Nesdal.

Your Recently Viewed Pages

Powrót do góry