Dynamic Variation:
Book
Choose Language
Search & Book
Search
or search all of Norway
Kristine Five Melvær Kristine Five Melvær
Credits
Kristine Five Melvær.
Photo: Erik Five Gunnerud/Norwegian Design Council
Campaign
Partner
Ad

Tam, gdzie natura łączy się z minimalizmem

Nowa fala projektantów daje o sobie znać światu, podczas gdy najbardziej znane ikony z tej dziedziny przeżywają swój renesans. Światło, odzież przeciwdeszczowa, wełna i... paszporty — to elementy norweskiego wzornictwa przyciągające obecnie uwagę całego świata.

„Stylowa Skandynawia” — być może projektowanie nie jest Twoją życiową pasją towarzyszącą Ci każdego dnia, nie prenumerujesz też tysiąca dizajnerskich magazynów, niewykluczone jednak, że to wyrażenie nie jest Ci obce.

Termin „styl skandynawski” po raz pierwszy pojawił się w latach 50., kiedy to charakteryzujące się minimalizmem i funkcjonalnością produkty stworzone przez projektantów z Norwegii i krajów sąsiadujących zalały cały świat.

Norwegowie nie dbali o promocję swoich powojennych talentów designerskich do tego stopnia, jak ich szwedzcy i duńscy koledzy, ale fakt ten może być równie dobrze traktowany jako zaleta: dzięki temu nowe pokolenie projektantów jest w stanie wyrażać siebie w sposób bardziej swobodny, bez presji dorównania dawnym ikonom.

Wielu z nich już zyskuje międzynarodową popularność. Pracują na bardzo różnych materiałach, ale z pewnością łączy ich chęć eksperymentowania i podejmowania ryzyka.

Wielu norweskich projektantów myśli o podbiciu rynków zagranicznych, czerpiąc z globalnych trendów. To oznacza, że zdefiniowanie wzornictwa norweskiego może okazać się trudne, nawet jeśli do jego ważnych cech można zaliczyć formy inspirowane naturą, pełne gracji linie i światło.

Przyroda, pogoda i styl życia w Norwegii także zostawiły ślad na dziełach wielu projektantów. Prawdopodobnie nie przypadkowo niektóre z najbardziej znanych marek odzieżowych wprowadziło w ostatnich latach linie odzieży chroniącej przed deszczem czy ciepłej wełnianej bielizny. Norweskie marki produkują głównie ubrania dla zwykłych obywateli z wyczuciem stylu, rzadkością jest odzież luksusowa. Projektanci norwescy w swoich pracach często korzystają z oświetlenia — być może jest to naturalny krok, biorąc pod uwagę panujące w kraju długie i ciemne zimny.

Sektor publiczny Norwegii jest znacznie rozwinięty. Część najbardziej fascynujących projektów ostatnich lat została stworzona dla agencji rządowych. Nowe banknoty, zaprojektowane przez Snøhetta i The Metric System, zostały natychmiast uznane za klasyk w swojej dziedzinie, podobnie jak nowy wzór norweskiego paszportu, z odświeżoną kolorystyką i uproszczoną wersją krajobrazów Norwegii.

Wg magazynu „The Guardian”: „skoro paszport jest symbolem tożsamości narodowej, to nowy wygląd norweskiego paszportu bez wątpienia utwierdził wizerunek kraju jako kolebki eleganckiego, minimalistycznego piękna”.

Definicja norweskiego wzornictwa

Wesołe ubrania i odzież przeciwdeszczowa z klasą

Różowy traktor. W ostatnich latach to prawdopodobnie najbardziej znany symbol odzieżowego wzornictwa rodem z Norwegii. Różowy traktor to logo marki Moods of Norway, która zyskała międzynarodową sławę i otworzyła butiki w wielu dużych miastach na całym świecie, m.in. w Nowym Jorku i Los Angeles.

Motto firmy brzmi: „wesołe ubrania są dla wesołych ludzi”, a cechy charakterystyczne produkowanych przez nią swetrów, kurtek, koszul, butów i akcesoriów to jaskrawe kolory i wyraziste wzory

Podczas gdy Moods of Norway to zdecydowanie producent ubrań skierowanych do szerokiego grona odbiorców, w Norwegii działa też wielu projektantów, których dzieła są ekskluzywne i unikatowe. Kolekcje kilku z nich można kupić w najważniejszych światowych butikach, w miejscach takich jak Nowy Jork, Tokio i Paryż.

Marki Norwegian Rain i Swims to klasyczne marki sprzedające odzież przeciwdeszczową, a Holzweiler produkuje unikalną kolekcję szali z kaszmiru, jedwabiu i wełny. Marka o nazwie Fall Winter Spring Summer specjalizuje się w odzieży damskiej, bez wątpliwości zaliczającą się do skandynawskiej estetyki, która zaciera granicę między płciami, podkreśla wagę przykładaną w Norwegii do pór roku.

Kolejną znaną marką jest Johnnylove, która powstała w Trondheim i udowadnia, że poza Oslo też dzieje się mnóstwo ekscytujących rzeczy.

Design na całe życie

Pierwsze co przychodzi na myśl na wspomnienie słowa „projektowanie” to meble lub elektronika. Jednak w szkołach takich jak Szkoła Architektury i Projektowania w Oslo coraz więcej uwagi poświęca się zagadnieniu roli projektantów w rozwiązywaniu problemów ogólnospołecznych, zarówno w sektorze publicznym jak i prywatnym.

Jak mogą wpłynąć na zmniejszenie emisji szkodliwych substancji i przyczynić się do stworzenia społeczeństwa żyjącego według zasad zrównoważonej gospodarki? Jak budować przestrzenie publiczne, w których dzieci mogą bawić się bezpiecznie i swobodnie? Niedawno na językach wszystkich był temat współpracy Szpitala Uniwersyteckiego w Oslo oraz zespołu architektów, którzy razem stworzyli system diagnozowania raka, który oszczędza od dwunastu tygodni do siedmiu dni oczekiwania.

Instytut projektowania w Szkole Architektury i Projektowania w Oslo należy do najlepszych na świecie, a Norweskie Centrum Projektowania i Architektury (DOGA) organizuje wystawy, konferencje i inne wydarzenia promujące wykorzystywanie architektury i projektowania w dobry sposób.

Z perspektywy norweskiego projektanta

Photo of designer Kristin Five Melvær Landscape

„Myślę, że norwescy projektanci mają duże poczucie wolności podczas rozwijania swoich projektów. W porównaniu do krajów sąsiadujących mamy niewystarczająco silny przemysł narodowy, który mógłby służyć jako platforma ujednolicająca i tym samym dająca pewne ograniczenia.

Niektórzy projektanci współpracują z kolegami po fachu z zagranicy, co owocuje bogactwem zainteresowań i środków wyrazu, wyrażonym w dziele końcowym i wzbogaceniem już i tak bogatego stylu wzornictwa norweskiego.” — mówi Kristine Five Melvær, zdobywająca liczne nagrody projektantka zastawy stołowej, oświetlenia, mebli, tkanin oraz graficzka.

Stare i nowe ikony norweskie

Pod koniec lat 60. w norweskim Morzu Północnym odkryto pokłady oleju. Fakt ten częściowo tłumaczy, dlaczego inne gałęzie przemysłu, takie jak projektowanie, stały się mniej ważne dla krajowej gospodarki.

W ostatnich latach zrobiono jednak wiele, by zmienić tę sytuację. Wystawa pt. „Norweskie ikony”, składająca się z ponad 500 dekoracji i mebli wykonanych w latach 1940–1950, została pokazana m.in. w Tokio i Nowym Jorku i odniosła wielki sukces. Pośród autorów prezentowanych tam dzieł znajdują się: Torbjørn Afdal, Grete Prytz Kittelsen, Tone Vigeland, Fredrik Kayser i Sven Ivar Dysthe.

Jeśli chcesz obejrzeć lub kupić więcej prac norweskich projektantów, znanym producentem są jest firma Northern Lighting, projektująca oświetlenie, inspirująca się skandynawską prostotą i ciągle zmieniającym się charakterem świateł zorzy polarnej.

Na pewno interesującym punktem na mapie norweskiego designu jest huta szkła Hadeland Glassverk, znana z przepięknych dmuchanych wyrobów szklanych, która dzięki swoim dziełom wyznacza nowe trendy projektowania, zachowując jednoczośnie te same metody produkcji stosowane 250 lat temu.

W dzienniku „New York Times” ukazał się artykuł, w którym wymieniono norweskie talenty projektanckie 2015 r.. Pośród nich znaleźli się: Anderssen & Voll, młoda projektantka ceramiki Victoria Gunzler i projektantka mebli Sara Wright Polmar, Hallgeir Homstvedt, Runa Klock i Stokke Austad.

Pomimo tego, że wielu najbardziej znanych projektantów to mężczyźni, z przyjemnością obserwujemy zwiększającą się liczbę projektantek podbijających świat decoru. Poszukaj prac sygnowanych przez projektantów takich jak Ingrid Aspen, Kristine Bjaadal i Silje Nesdal.

Więcej

Your Recently Viewed Pages
Ad
Ad
Ad